Per aquí no passa ni la Cavalcada de Reis, ni els Tres Tombs de Sant Andreu. Tampoc tenen cap esdeveniment de la Festa Major a la vora, i al Nadal, si volen veure les llums que s’instal·len a Sant Andreu de Palomar, han de caminar uns quants centenars de metres. La seva única esperança és que el parc d’Antoni Santiburcio i els equipaments (promesos des de fa més d’una dècada) serveixin per revitalitzar la zona.
Sí, es tracta del punt situat més al nord de Sant Andreu. Llar dels andreuencs amb menor renda per càpita i veí de la Ronda de Dalt, del passeig de Santa Coloma, de la Meridiana i d’una de les poques subestacions elèctriques descobertes de Barcelona. Aquell Sant Andreu que el gruix d’andreuencs només acostumen a veure a bord d’un cotxe. De fet, la zona va perdre en pocs dies l’únic dels seus atractius que atreia a la resta de veïns que viuen carrer de Palomar enllà: la font de les Casernes. Primer es va obrir com a refugi d’aigua i després es va vetar als veïns per deficiències tècnic-sanitàries.
Més enllà d’inaugurar la segona fase del parc d’Antoni Santiburcio, l’Ajuntament tampoc preveu dinamitzar urbanísticament la zona en excés. La pacificació del carrer Gran de Sant Andreu arribarà només fins a la plaça de Mossèn Clapés i la reforma de la Meridiana encara es quedarà més lluny (a l’encreuament amb Fabra i Puig). Pel que fa als equipaments, el que sembla més proper és l’Espai Jove Jaume Oller i el futur poliesportiu (sense piscina), però encara queden anys per les seves inauguracions.
Molt possiblement l’obertura d’aquests centres serà gairebé simultània a l’entrega de les claus dels 152 habitatges per a persones grans que s’instal·laran a viure en un dels blocs que s’ha de construir a Casernes. El que potser no saben un cop entrin a viure els nous veïns, és que el solar adjacent el va comprar Serveis Funeraris de Barcelona (empresa que encera no ha volgut aclarir si allà hi vol construir un tanatori). Tot sembla una broma de mal gust: acabar els darrers anys de vida veient des d’un edifici municipal com entren i surten cotxes funeraris del bloc del davant (el qual hauria de ser un alberg per a gent jove, segons la planificació original dels equipaments de Casernes). Potser encara tindran com a banda sonora les marxes militars de la Hermandad de Legionarios de Barcelona.
El toc d’alerta de la degradació de la zona, però, l’ha donada l’aparcament que hi ha rere la benzinera Repsol (sí, l’única benzinera de Sant Andreu de Palomar també està ubicada en aquest sector). Setmanes enrere, part del sostre de l’aparcament va caure sobre els vehicles que hi havia aparcats al seu interior, fet que va comportar la intervenció d’urgència dels Bombers de Barcelona per assegurar l’estructura. Afortunadament, no hi va haver danys personals. “Sempre hem dit que aquella nau era un perill i que s’anava a caure”, va denunciar en la darrera Audiència Pública la presidenta de la Plataforma Veïnal de Sant Andreu, Dolores Torres.
Incansable, Torres sempre assisteix a tots els espais oberts a la ciutadania per exigir al Govern de torn solucions per al seu veïnat. Un espai on l’esfondrament ha sigut la gota que ha fet vessar el got: “Ja s’ha caigut el sostre; ara el que haurien de fer és fer sortir a aquests senyors [que gestionen l’aparcament]”. “A dia d’avui ja ni poden servir benzina; allà hi ha un perill enorme“, va alertar la representant de la plataforma a la regidora de Sant Andreu, Lucía Martín.
Però… més enllà dels tancs de benzina, quin és l’altre perill de l’estructura que hi ha rere la Repsol? Tot el sostre de fibrociment. Segons han confirmat fonts de l’Ajuntament de Barcelona a L’Exprés de Sant Andreu, la part afectada estava coberta de teules de ceràmica, però el que encara queda dempeus és uralita, amb el corresponent perill que suposa pel veïnat el seu trencament o degradació. “S’està elaborant un informe tècnic per determinar la solidesa de l’estructura i que determinarà les mesures a prendre“, asseguren les fonts.
El que resulta evident és que tota aquella pastilla de solar hauria de ser zona verda, tal com recull el Pla General Metropolità (PGM). Un espai enjardinat que hauria d’obrir fins i tot un nou carrer entre la benzinera i el bloc de pisos. Aquest, però, haurà d’esperar segons avancen des de l’administració local: “No hi ha previsió d’urbanització, però sembla lògic abordar-ho conjuntament”, informen.
El conjunt, però, acumula dos handicaps més. Per una banda, el solar on s’ubica l’aparcament ja va ser expropiat i ara l’Ajuntament negocia amb els concessionaris del pàrquing la rescissió del contracte, tal com va confirmar a la darrera Audiència Pública la gerent del Districte, Maria Gas. Per l’altra, la pastilla on s’aixeca la benzinera Repsol encara és privada i a dia d’avui “està pendent d’expropiació, i encara no disposem de data [per efectuar-la]», apunten des de l’Ajuntament.
Què suposa tot plegat? Que segurament aquesta cantonada del carrer Gran de Sant Andreu i el passeig de Santa Coloma continuï sense projecte en ferm en els propers mesos o anys. Una exemplificació de l’oblit que també es reflecteix en la manca de projecte per redefinir la Meridiana en aquest tram o que mai acabi de cusir-se urbanísticament amb la Trinitat Vella, Baró de Viver o el municipi de Santa Coloma. Per exemple, mentre que l’ajuntament colomenc ja ha construït un carril bici fins a la frontera amb Barcelona, a la plaça de Sant Jaume no hi ha ni projecte perquè els ciclistes puguin anar de forma segura cap al parc fluvial del Besòs.
Bones, les llums de Nadal les paguen els comerciants. Si en algun tram no n’hi ha que preguntin als seus comerciants per quin motiu no tenen llums. Segurament no les volen pagar, i ben lícit és, però que no carreguin les culpes en aquest cas a l’Ajuntament.
Expropiar la única gasolinera que hay en el barrio? Propio de comunistas, expropiarlo todo. Ahora hay que ir a meter gasolina bien lejos
bien lejos, en la Meridiana concretamente a 200 metros …es mucho mejor asomarse al balcon y ver una gasolinera o apenas poder pasar porque la dichosa gasolinera ocupa todo el ancho de la acera….seguramente quitarla obedece a los deseos de Stalin
Molt bon article, amb els anys aquest tram sahuria de dinamitzar una mica perque ara viu molta gent, i mes que viuran……no hi han casi bars, ni botigues ….a tots ens agradaria que no hi hagues un tanatori pero al menys tranquil sera….Respecte a la subestacio , el pitjor del assumpte es que shan constuiit vivendes i equipaments que no respecten els llindars de 200 metres que recomana la Unio Europea.
Pero es clar, la subestacio no desapareixara dun dia per laltre….tot plegat fa que tota aquesta zona sigui com una frontera tal com dius, esperem que el parc quan estigui sencer la revitalitzi una mica i faci denllaç amb la resta del barri , i no aniria malament que als baixos dels nous edificis es facin servir per associacions civic esportives , per exemple el club de basquet Sant Joan de Mata mai ha pogut tenir un local social i tan sols te un despatx petitissim a les noves instalacions de la carpa, pero cap lloc on els jugadors i les seves families es puguin reunir abans o despres dels partits, aixo a altres instalacions no pasa.
Sí, ves a la Meridiana a meter gasolina y luego das la vuelta en Trinitat Vella para volver al barrio. O ves detrás de la Maquinista tb, pero claro, todo eso es tiempo, lo que se hacía lado de casa ahora se hace más lejos.
Tema viviendas: ¿Qué fue antes, el huevo o la gallina? ¿Estaba antes la gasolinera o el edificio que hay junto a ella?
[…] “La perifèria nord de Sant Andreu, atrapada en l’oblit” L’Exprés de Sant Andreu 28/01/2020 […]