El diari independent de Sant Andreu de Palomar

2-avinguda-avenida-meridiana-desde-la-mediana-infinito-editada-david-garcia-mateu

La reforma de la Meridiana genera desconfiança en mobilitat

Societat

Objectiu de la reforma de la Meridiana: reduir l’entrada de cotxes a la ciutat i humanitzar la via. Com? Pel darrer punt l’Ajuntament ja ha elaborat tota una sèrie d’imatges i renders sobre com quedarà l’avinguda. En canvi, sobre els efectes que provocarà la reducció de carrils no existeix cap alternativa que s’hagi fet pública. “No es pot presentar primer un dibuix i després un pla de mobilitat”, critica el president de l’associació Promoció pel Transport Públic (PTP), Ricard Riol.

 

Tal com ha declarat a aquest mitjà de comunicació, Riol considera que en el cas de la reforma de la Meridiana “s’està actuant a la inversa que a la connexió dels tramvies per la Diagonal”. És a dir, en comptes de fer primer el pla de mobilitat, l’Ajuntament ja ha adjudicat la redacció del projecte executiu a una Unió Temporal d’Empreses (UTE) per 180.000 euros (sense IVA). Tota una “precipitació”, en paraules de Riol.

Tal com denuncien des de la PTP, en la reforma de la Meridiana “ha anat l’arquitecte per davant del tècnic de mobilitat; una cosa molt freqüent en aquesta ciutat, tot i els riscos que comporta, perquè han de treballar plegats”. “No podem agafar un projecte urbanístic i no associar-ho a un pla de mobilitat”, critica Riol.

Ara, les empreses que han guanyat el concurs públic tenen 6 mesos per elaborar el full de ruta que hauran de seguir els operaris i les màquines durant l’obra. Un temps en el qual “si es donen passes prèvies de potenciació del tranpost públic, seria correcte, però aquí, a diferència de reformes com les de la Via Laietana o la Diagonal, s’actua en un embut“, sintetitza el president de la PTP. “Com que es forma un embut, s’ha de fer una transferència modal prèvia“, adverteix en relació a les alternatives de transport públic que s’haurien de promoure.

Des de la Promoció pel Transport Públic defensen un canvi modal que permeti reduir el trànsit rodat. De fet, la Meridiana és més una via d’entrada a la ciutat, que no una avinguda d’ús pels barcelonins. Per tant, “és necessari preparar alternatives” amb una visió “supramunicipal”. Alternatives que poden anar des de la potenciació del bus exprés, fins a la millora de les Rodalies, tal com plantegen des de la PTP. “Cal que el projecte estigui ben reforçat tècnicament des del punt de vista modal”, conclou Riol.

La importància de la reforma de la Meridiana suposaria redactar un pla de mobilitat no només de caràcter municipal, sinó d’abast supramunicipal, consideren des de l’associació. Ara bé, des de l’Ajuntament de Barcelona la intenció és la de començar les obres abans d’esgotar el mandat. Intenció a la qual Riol resta importància: “Això és el que diu la política, però després hi ha altres qüestions que són competència de la Generalitat i d’altres institucions”.

“No sabem si la Generalitat deixarà fer una actuació que li pugui provocar retencions fins a Terrassa”, dubta Riol. Ara bé, la Generalitat pot aturar el projecte? “No té competències sobre l’ampliació de les voreres de Barcelona, però pot crear un conflicte de tipus polític“, considera. Una circumstància en la que l’exemple a seguir seria el de la Diagonal: “En aquesta obra s’està fent un treball intensíssim en mobilitat i ja se sap per on aniran els autobusos, el tramvia i on es posaran les palmeres”.

De fet, un dels aspectes que es critiquen en la redacció del projecte de la Meridiana és la manca de transparència en el procés tècnic. “Tenim constància que l’Ajuntament està mirant el tema del transport públic, però no ens han dit com“, asseguren des de la PTP. Alhora, lamenten que “a nivell de tempos, també s’hagi fet al contrari que a la Diagonal”.

Des de l’AVV de Sant Andreu de Palomar, el vocal d’Urbanisme, Pau Maduell, espera que “el projecte executiu reculli els processos participatius“. Unes jornades de reflexió veïnal sobre quina Meridiana volen i amb uns resultats que l’Ajuntament encara no ha valorat públicament. De fet, Maduell assegura que des de la Plataforma SomMeridiana “no tenim molt clar què s’està redactant”.

Ricard Riol i Maduell coincideixen en què “Barcelona necessita reduir l’entrada de cotxes ja, no només a la Meridiana, sinó a totes les entrades de la ciutat”. Per aquest motiu, Maduell demana “un pla global, que pensi en totes les vies d’accés a Barcelona”, en comptes “d’un projecte petit” per dur a terme “a curt termini”. Per ara només s’actuarà en el tram de la Meridiana que va del carrer d’Aragó fins a la rambla de Fabra i Puig.

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt