La nova Meridiana ja té data d’arribada a Sant Andreu de Palomar. Tal com ha confirmat l’Ajuntament de Barcelona, aquest primer trimestre de 2025 començaran les obres per transformar l’avinguda en una via amb menys cotxes i més espai per a vianants i ciclistes. La intervenció s’executarà en el tram que va de Felip II fins a la rambla de Fabra i Puig durant 18 mesos i suposarà una inversió de 26 milions d’euros.
La reforma implicarà el perllongament de la disposició de carrils que s’ha fet en els trams anteriors. És a dir, dos carrils per al trànsit general en cada sentit amb el seu corresponent carril bus segregat. A més, en la zona central es construirà un carril bici ben ample amb dos sentits de circulació. Per tal de millorar el verd urbà, s’incorporarà vegetació a les voreres i es plantaran uns 275 arbres nous. En total es guanyaran uns 7.200 metres quadrats de parterres.
En el cas de la Sagrera, entre els carrers de Felip II i Garcilaso es crearà un nou espai perquè els autobusos interurbans encotxin i desencotxin amb comoditat, sense haver d’interrompre el pas dels busos urbans. La proposta suposarà un doble carril bus en sentit sortida de la ciutat, i una zona de desencotxament a la banda contrària.
Per solucionar el problema de la circulació de les bicicletes per la Meridiana mentre durin les obres, l’Ajuntament també ha previst implementar un carril bici bidireccional i provisional pel carrer de Concepció Arenal (en el tram que va de Fabra i Puig fins a Felip II). Segons ha anunciat la regidora del Districte de Sant Andreu, Marta Villanueva, “la idea és tenir-lo en marxa pel maig del 2025”. En qualsevol cas, però, des d’ERC el conseller Carlos R. Escuredo ha recriminat a la regidora “més diàleg” amb els veïns afectats en el nou tram d’obres.
Villanueva també ha anunciat que la reforma de la Meridiana entre Fabra i Puig i el pont de Sarajevo no quedarà en cap calaix i que d’aquí a poc temps es començarà a treballar per comptar amb un avantprojecte. “Aquest és el tram més complicat per la diferència de cota entre les dues parts de la Meridiana i hi ha certa dificultat tècnica”, ha apuntat la regidora. En tot cas, la consellera de Junts per Catalunya, Ximena Gadea, li ha recordat que “la Meridiana no s’acaba en el pont de Sarajevo i els veïns i veïnes de la Trinitat Vella tenen dret a dignificar tot el tram”.
Fotografia | Imatge aèria de l’avinguda Meridiana a l’alçada dels edificis de Cevasa (Hipercor) // Ajuntament de Barcelona