El diari independent de Sant Andreu de Palomar

Obres al carrer Gran de Sant Andreu / DGM

Dia 1 d’obres al carrer Gran: la por passeja entre els negocis

Economia

3 de maig; dia 1 de la pacificació. A primera hora d’aquest dijous s’ha donat el tret de sortida a les obres del carrer Gran de Sant Andreu. Un projecte que té previst marcar un abans i un després al nucli urbà, però que pel camí es pot cobrar alguna víctima mercantil, o almenys això és el que creuen els botiguers del primer tram afectat. I és que si encara entre els comerciants hi ha discrepàncies pel que fa als aspectes positius i negatius que pot comportar la reurbanització, tots comparteixen la por a aquests primers quatre mesos de retroexcavadores.

 

Existeixen negocis als quals no els repercutirà a la caixa les obres? Probablement no, però un dels que potser pot portar millor l’afectació és la botiga Quim. Tal com assenyala el seu responsable, Joaquim Sales, “era una vergonya com estava el carrer Gran fins ara”, pel que les obres no poden fer més que millorar el seu aspecte, opina. Ara bé, com tot botiguer Sales és conscient que “aquests primers quatre mesos seran durs“, qüestió que en el seu cas probablement l’afectarà menys que a la resta: “Al cap i a la fi he tingut sort perquè la temporada forta la tenim per Nadal-rebaixes i per aquelles dates les obres ja estaran més avall“, apunta.

De fet, posats a trobar la cara positiva a la qüestió, l’Andreu Rusca de la Casa Rusca fins i tot es congratula de veure’s afectat en els quatre mesos que incorporen l’agost, quan la majoria de per si tanquen. Tot i això, Rusca també n’és conscient que les obres “sempre són complicades i que avui dia ja no tenim tanta venda com per permetre’ns tres o quatre mesos d’aturada“. “No sabem si tots aguantaran molt o no”, comenta qui espera veure d’aquí a uns mesos “un carrer arreglat pels veïns i veïnes“, i que fins i tot “superi” a les imatges virtuals que ha difós l’Ajuntament de Barcelona.

En aquest sentit, però, hi ha negocis com 080 Motoprotecció que ja es veuen a venir l’aigua al coll. A parer de la seva responsable, Cristina Kiryakova, les obres no s’havien de dur a terme “d’aquesta forma”. “No tenen planejats ni els usos del carrer, tot i que veiem la posada en marxa d’un model de mobilitat estil superilla, ja que senyalitzaran trams a contrasentit per tal d’expulsar als cotxes“, opina qui els considera indispensables per poder fer arribar fins a la seva botiga clients d’altres zones. “Necessitem a la gent que ens descobreix quan passa per aquí amb tal d’agafar el carrer Mallorca”, assenyala.

De fet, a aquest client ja el considera pràcticament perdut, ja que “al costat tenim La Maquinista amb un pàrquing gegant gratuït i en paral·lel aquí els pocs aparcaments que queden s’eliminaran,  mentre que el bus de barri es farà passar per la zona de baix”, afegeix la responsable de la botiga de material per a motoristes. En aquest sentit,  Kiryakova revela que, “si bé al principi crèiem que la caiguda dels ingressos era per la circumstància política, a llarg termini hem vist que ha baixat des que han tallat el carrer de Sant Adrià“. “Si comencem a abaixar persianes, ja no serà tan agradable per passejar”, adverteix.

Desviament del trànist a l'alçada de la Riera de Sant Andreu / DGM
Desviament del trànist a l’alçada de la Riera de Sant Andreu / DGM

Tot i que des de la botiga 080 Motoprotecció asseguren haver fet avui només 60 euros de caixa per culpa de les tanques que han col·locat els operaris davant les seves portes, en Lluís Garcia de la Coresteria Llucieta en treu ferro arran de la dita catalana ‘carrers molls, calaixos eixuts‘, en referència a la pluja que ha acompanyat al dia. Forma d’entendre l’economia, però, que no rebaixa la seva preocupació pel que suposarà la reurbanització del carrer Gran: “No hi havia cap necessitat en fer aquesta macro-obra, i des del principi vam demanar una prova pilot on es veiessin els damnificats col·laterals de Sant Andreu sud”, recorda.

Tal com subratlla la seva dona, Teresa Calvo, “el pitjor de tot és que no ens han consultat; ningú ens ha dit res“. De fet, reconeixen que la seva botiga ha sigut una de les més bel·ligerants contra la pacificació del carrer Gran i apunten que, “si bé al centre d’una ciutat com Terrassa o Vic el model si funciona, cal tenir en compte que el centre de Barcelona no és Sant Andreu, Sant Andreu és un barri on ningú de Barcelona vindrà a passejar”. Què es troben portes enllà? La por. Segons ha pogut saber L’Exprés de Sant Andreu, la maquinària més important entrarà pel carrer Gran en un parell de dies.

Fotografia | Les obres al carrer Gran, aquest dijous / DGM

1 Comentari

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Economia

Vés a dalt