El diari independent de Sant Andreu de Palomar

enric-fernandez-velilla-psc

‘Els centres comercials mai tindran la qualitat del comerç local’

Opinió

Quan s’acosten les festes de Nadal, el petit comerç de barri les espera amb el neguit de saber si una part d’aquesta gent que composa el gran pastís de persones que fan les compres nadalenques s’hi aturarà, o si passarà de llarg tot buscant algun centre comercial on trobar-ho tot sense haver de donar més de dues passes.

 

Des que vam entrar al govern de la ciutat de Barcelona, aquesta ha estat també una de les principals preocupacions del nostre grup municipal. No és fàcil captar l’atenció del consumidor en els temps de la despersonalització i d’Internet. I és molt difícil competir amb enormes centres comercials com el de La Maquinista, que concentren en molt poc espai tota l’oferta que algú pot necessitar, sumada a l’oci i la restauració que permeten passar un dia de compres sense gairebé bellugar-se del lloc.

Nosaltres no creiem que un potent pol d’atracció econòmica com La Maquinista, i l’activitat comercial que genera, suposi un benefici per al comerç de barri. Contràriament, atraurà uns consumidors amb presses per comprar molt i ràpid, que vulguin tenir distreta la canalla mentre compra o, simplement, que no esperin explicacions del botiguer o botiguera sinó que comprin directament allò que ja tenen mirat per Internet. Per tant, ho acceptem o no, resta clientela a les botigues del barri.

Ara bé, significa això que el comerç de proximitat està necessàriament tocat de mort? No, afirmar això seria no conèixer el sector, i especialment a Sant Andreu.

Els esforços d’entitats com els eixos comercials de Sant Andreu i Sant Andreu Nord, junt amb les associacions de comerciants com la del Bon Pastor, dinamitzant amb activitats col·lectives, retenint els possibles compradors amb iniciatives lúdiques, promocions conjuntes, etc., són el punt fort d’aquest petit comerç. Volem felicitar les persones que lideren aquests projectes i encoratjar-los a continuar endavant, amb la complicitat d’un Ajuntament que ha d’estar sempre al costat de qui està en major risc, i en aquest cas no és el centre comercial de La Maquinista.

El comerç de barri ha de trobar el seu lloc en la qualitat, la personalització de la venda, i trobar estratègies conjuntes de treball per modernitzar temes com la distribució, la captació de clients, etc. El centre comercial els posa en risc, però no més que l’arribada d’uns nous temps en que la compra per Internet i el liberalisme estan qüestionant tots els models tradicionals d’economia a la ciutat. Cal adaptar-se als nous temps per ocupar i fidelitzar sectors de mercat als quals els grans centres comercials no podran donar mai la mateixa atenció ni la mateixa qualitat que el comerç de barri. El missatge ha de ser optimista, encara que els riscos siguin enormes.

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Opinió

‘Com una baula’

Com una baula s’encadenen els pensaments i saltes de l’un a l’altre
Vés a dalt