El diari independent de Sant Andreu de Palomar

La Cinètika denuncia l’inici de maniobres municipals per denonar-los

Societat

El Centre Social Okupat La Cinètika ha emès un comunicat en el qual denuncien la posada en marxa de maniobres administratives des de l’Ajuntament per, presumptament, desallotjar-los. Segons explica el col·lectiu que okupa els antics cinemes Lauren de la rambla de Fabra i Puig, aquest dimarts a les 11 del matí havien de rebre la visita dels tècnics d’urbanisme del Districte de Sant Andreu per fer una inspecció de seguretat a l’edifici, però aquests els han plantat malgrat que els havien notificat la visita només cinc dies abans.

 

Tal com expliquen, després d’esperar als tècnics més d’una hora i mitja a la porta de l’edifici, els okupants van decidir trucar a l’Ajuntament per saber per què no s’hi presentava ningú. Què els van respondre els serveis jurídics segons relaten? Que “no tenien cap intenció d’assistir a la cita i que a partir d’ara no tenen l’obligació de notificar si desitgen tornar a fer una inspecció”. Una amenaça velada que el col·lectiu interpreta com un “vulgar ús de mitjans administratius amb finalitats polítiques”, ja que, des del seu punt de vista, el Govern municipal el que vol en realitat és posar en marxa el procés de desnonament del centre social.

En la seva opinió, el govern del PSC que encapçala l’alcalde, Jaume Collboni, ha començat a fer servir les eines administratives relacionades amb la seguretat, on són “jutge i part”, per intentar “estalviar-se un procediment legal [el desnonament], que ni tan sols té la potestat d’obrir”. Per què l’Ajuntament no pot demanar el desallotjament? Perquè en realitat la propietat no és municipal, sinó que està dividida entre els diferents actors que van cremar-se els dits amb la fallida dels cinemes, els quals només van funcionar des del 2022 fins al 2011.

Cal posar de relleu que, aquest any, per primera vegada, al consistori li interessa fer inspeccions al local. Mai, des de l’okupació del 2016, s’hi havien adreçat. Segons expliquen els okupants, el passat 23 de juliol van rebre una primera notificació assegurant que els havien volgut fer una inspecció, però, com que hi havia ningú, s’hi tornarien a passar més endavant. “No vam tornar a tenir notícies seves”, detallen. Si bé L’Exprés de Sant Andreu ha preguntat a l’Ajuntament la seva versió dels fets, a hores de publicar aquest article encara no s’ha obtingut cap resposta oficial.

La Cinètika defensa la seva activitat

Des de La Cinètika assenyalen que, des que van entrar a l’edifici, la seva tasca s’ha centrat sobretot en el manteniment de l’edifici i apunten que els atacs vandàlics van ser precisament anteriors a l’okupació. “Quan es va okupar l’espai, vam haver d’arreglar i endreçar els danys d’un incendi anterior, perquè encara hi eren les butaques cremades, entre altres coses”. “Els únics desperfectes patits van succeir en el passat sota la custòdia negligent de l’Ajuntament, durant els sis anys que a aquest no li va importar tenir uns equipaments públics buits i abandonats”. “Després de la nostra okupació, mai va succeir res, ni incendis ni danys a l’espai”, subratllen.

Tot i convertir-se en una referència entre els espais autogestionats de Barcelona pel seu ventall d’activitats, la seva oferta cultural fora dels circuits institucionals i la seva organització interna, des d’algunes formacions polítiques aposten per desmantellar directament el projecte. Aquest és el cas del PP, grup municipal que al març ja va demanar enderrocar el complex per fer habitatge social i que ben aviat tornarà a la càrrega amb la mateixa qüestió a la Casa Gran.

Un nou intent polític de desnonament

Fa només quatre dies, el líder del PP a l’Ajuntament de Barcelona, Daniel Sirera, ha anunciat que presentarà una proposta a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge per instar l’Ajuntament a “iniciar, de forma prioritària, les gestions necessàries per a l’adquisició”. Sota el seu punt de vista, “no podem permetre més temps que un edifici que pot donar servei a la ciutat estigui donant servei al col·lectiu okupa”.

L’any 2020 l’executiu de Barcelona en Comú i del PSC, amb Lucía Martín a la regidoria de Sant Andreu, ja va haver de fer marxa enrere després d’incorporar al Programa d’Actuació del Districte de Sant Andreu 2020 – 2024 (PAD) la intenció de “recuperar” [i desnonar] el projecte de La Cinètika (antics cinemes Lauren) “per ubicar equipaments per al barri” [sense concretar quins]. Aleshores, el conseller tècnic de Sant Andreu, Gerard Sentís, va aigualir la proposta en realitat era només “recuperar la propietat que ara està en mans dels bancs, que el sòl torni a ser municipal i parlar com ens l’imaginem a deu anys vista”. Des de La Cinètika, però, ja els van respondre que no volien que fessin “cap pla ni cap moviment”.

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt