L’estació d’autobusos de Fabra i Puig ha passat a ser des d’aquest dimarts un dels punts neuràlgics de la mobilitat a Barcelona amb l’inici del tall de l’R3 de Rodalies, que interromprà el servei ferroviari durant 16 mesos per obres de desdoblament de la línia entre Parets del Vallès i la Garriga. Aquest projecte d’Adif, un dels més ambiciosos de la xarxa de Rodalies, busca duplicar la via i remodelar l’estació de Montcada Bifurcació per eliminar embuts i millorar la puntualitat.
El tall, que afecta uns 21.000 passatgers diaris, es divideix en dues fases: fins al maig de 2026, no hi haurà trens entre Montcada Bifurcació i la Garriga; i des del maig de 2026 fins al gener de 2027, el tall es reduirà al tram entre Mollet Santa Rosa i la Garriga. Per pal·liar aquesta interrupció, Renfe ha posat en marxa un servei alternatiu de 60 autobusos amb Fabra i Puig com a origen i destinació. A diferència d’altres talls, els busos cobreixen trajectes llargs des de Vic o Centelles fins a Barcelona, evitant transbords i connectant amb el metro.
Aquest dimarts, el servei ha arrencat puntualment a les 6 hores des de la Garriga, amb autobusos cada hora, i des de Vic, amb sortides cada 15 minuts. A Centelles, els busos circulen cada mitja hora. Tot i que el dispositiu ha funcionat “raonablement bé”, segons el portaveu de Renfe, Antonio Carmona, a Fabra i Puig s’han vist cues a primera hora, amb alguns usuaris esperant per pujar als vehicles. Malgrat una incidència a Vic, que ha aturat els trens 45 minuts en el tram no afectat per les obres, el servei per carretera ha operat sense problemes greus.
El pla alternatiu ofereix 43.500 places diàries, amb 90 persones informant a les estacions. Alguns usuaris han destacat que el trajecte en bus ha estat més ràpid que el tren, però les cues a Fabra i Puig han reflectit l’alt volum de passatgers. A més de l’R3, altres línies de Rodalies patiran talls puntuals, com l’R2 Nord els dies 20-21 de setembre i del 6 al 11 de desembre per obres de soterrament a Montcada i Reixac, o l’R2 Sud i els regionals sud entre el 22 i el 28 de setembre per treballs a Castelldefels, amb 55 autobusos addicionals (41.000 places diàries en aquest cas).
Fotografia | BSM – Ajuntament de Barcelona