El diari independent de Sant Andreu de Palomar

La PTP titlla de “despropòsit” la nova R-Aeroport que sortirà de Sant Andreu

Societat

Divendres passat, la Generalitat i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) van presentar els deu nous trens que operaran l’R-Aeroport, la nova línia que connectarà l’estació de Sant Andreu amb les terminals T1 i T2 del Prat. Si bé el projecte té com a intenció substituir i millorar el servei que avui dia presta l’R2 de Rodalies, l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), experta en aquesta sèrie de qüestions, ha emès un comunicat en el qual critica amb contundència la idea: “És un projecte pèssim per al transport ferroviari català”.

 

Des del 2015 que l’entitat alerta que “dedicar capacitat del túnel de Passeig de Gràcia, [el que connecta Sant Andreu amb el centre de Barcelona], a una línia Barcelona-Aeroport anirà en detriment de la resta dels serveis de Rodalies”. Sota els seus criteris tècnics, en primer lloc, “saturarà el túnel, per on passen l’R2 i totes les línies de Regionals de Catalunya, amb l’increment de retards que pot suposar en cas d’incidència”. En segon, “menjarà algunes de les millores d’infraestructura aconseguides, com l’augment de vies d’apartat a [la nova estació de] Sant Andreu”. I finalment, “dificultarà enormement qualsevol intent d’equilibrar el túnel de Passeig de Gràcia amb el de Plaça Catalunya, encara més congestionat”, cosa que “limita el creixement de les línies R1, R3 i R4”.

A mesura que la Generalitat ha anat tancant els darrers serrells del projecte, des de la PTP critiquen que, a més, la nova línia sigui “prèmium”. És a dir, que a diferència del que passa ara com ara amb l’R2, calgui un bitllet especial (i més car) per anar a l’aeroport (com ja passa amb l’L9 de metro). “Es tardarà exactament el mateix que ara, es farà amb trens més petits i es perdrà la connexió directa amb el Vallès”, afegeixen.

Qüestions a les quals cal sumar una suposada mala gestió dels diners públics, ja que segons la PTP, els nous trens han tingut un cost similar als que ha comprat Renfe (uns 11 milions d’euros per unitat), però els d’FGC fan 15 metres menys de llarg i tenen 300 places menys per tren.

La nova estació de Sant Andreu perdrà capacitat operativa amb l’R-Aeroport // C. Moral

Per aquesta raó, des de l’entitat reclamen que “la Generalitat rectifiqui aquest despropòsit i estudiï la millora global de la xarxa, pensant en les necessitats de tots els usuaris de Rodalies”. Sota el seu criteri, la solució passa per “allargar l’R4 nord –de Manresa a Terrassa i Sabadell– cap a les noves estacions de l’aeroport, passant pel túnel de Passeig de Gràcia”, i redirigir l’R11 –de Figueres a Girona, Sant Celoni i Granollers– fins a la T2 actual. Això “descongestionaria els túnels de Barcelona, el principal coll d’ampolla del sistema”, avaluen.

“Un govern que pretengui millorar el transport públic de Catalunya hauria de trobar una sortida diferent dels deu nous trens: fer-los servir per millorar el servei ferroviari de Catalunya, no per oferir un servei per al turisme i empitjorar-lo a la resta”, sintetitzen.

Fotografia | Presentació dels nous trens que operaran l’R-Aeroport // PTP

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt