El diari independent de Sant Andreu de Palomar

Sant Andreu estrena la nova estació

Societat

Jornada d’inauguració. Aquest dilluns a les 5.17 hores ha efectuat parada amb puntualitat el primer tren a la nova estació de Sant Andreu direcció Aeroport. Una arribada que no només ha suposat una fita pel que fa al restabliment de les línies R2 Nord i R11 després de tres mesos d’obres i transbordaments, sinó que també ha esdevingut la primera gran estrena del Pla Sant Andreu – La Sagrera. Una presentació que, en tot cas, no ha estat mancada d’aires preelectorals: a la seva primera jornada d’obertura no hi han volgut faltar l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, la regidora de Sant Andreu, Lucía Martín, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el conseller de Territori, Juli Fernández. Com a màxims representants de les seves corresponents administracions, cap d’ells ha volgut desaprofitar l’avinentesa per treure pit de la seva gestió a l’hora d’invertir recursos en pro de la mobilitat.

 

Cal posar de relleu que no només ha entrat en funcionament la nova terminal de Sant Andreu després de jubilar l’antiga estació (ja sense el terme Comtal), sinó que també ha entrat en servei el nou traçat ferroviari soterrat gairebé des del nus de la Trinitat, fins al Pont de Calatrava (amb pas, però no parada, per l’estació de La Sagrera). Un total de 4,3 quilòmetres de recorregut (2,8 soterrats) que, a hores d’ara, resten a l’espera de l’anhelada capa de verd urbà. En aquest sentit, destacar que l’obra adjudicada encara no està finalitzada: el contracte signat inclou la urbanització i l’enjardinament de l’entorn del nou edifici, fase que s’espera que estigui enllestida al llarg dels propers mesos.

La transformació de l’entorn de l’edifici suposarà la primera pedra en la vertebració del gran eix verd que està cridat a convertir-se en el parc públic més gran de tota Barcelona. De fet, a hores d’ara el nou edifici ja ha servit per reconnectar el Bon Pastor amb Sant Andreu com feia abans el pont que es va haver de mutilar arran les obres de l’alta velocitat. Un punt de retrobament entre nuclis urbans que, a més, ha esdevingut escenari de sorpresa: molts dels seus curiosos i usuaris han quedat sobtats per l’amplitud interior de la nova terminal i per la seva lluminositat (malgrat restar sota formigó). Un descobriment que ha compartit protagonisme amb la il·lusió de veure que,  per fi, s’han acomplert els anys de titulars i promeses polítiques. La nota negativa? El soroll que generen els trens quan circulen per la via sobre placa de formigó (en comptes de fer-ho sobre balast com abans).

Les andanes, molt més amples i acompanyades pel mural feroviari més gran de l’Estat // CARLOS MORAL

Per últim, destacar el fet que la nova estació acull a les seves andanes el mural d’art urbà més gran que s’ha fet mai en una instal·lació ferroviària a l’Estat. Obra dels artistes Roc Blackblock i Miquel Wert, la creació té la intenció de traslladar al viatger al passat del ferrocarril i al futur de la mobilitat, mentre a la vegada fa un repàs a través de la seva història i la innovació que ha permès la seva evolució.

Fotografia | Carlos Moral

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt