El diari independent de Sant Andreu de Palomar

L’andreuenc Fernández-Barrero estrena l’òpera ‘The Soldier’s Return’

Andreuencs

‘The Soldier’s Return’ és el nou muntatge de l’Opera Sunderland, una òpera escrita pel compositor andreuenc Marcos Fernández-Barrero i amb llibret del poeta Jacob Polley, guanyador del premi T.S. Eliot Prize. Si bé l’obra s’havia d’estrenar en format presencial, finalment la companyia ha optat per oferir una versió cinematogràfica gratuïta a conseqüència de les restriccions contra la COVID-19. El format audiovisual, però, haurà d’esperar a veure la llum fins al pròxim 8 de novembre a les 12 hores, per tal de coincidir amb el Dia de l’Armistici.

 

L’obra de Fernández-Barrero està basada en les entrevistes amb veterans de guerra i es presenta acompanyada per un elenc de quatre cantants solistes, una orquestra i un cor de 40 veus. Tota una peça de primer nivell, amb la que el compositor de Sant Andreu convida a l’espectador a la reflexió. Com ho vol fer? Explicant l’experiència que experimenten els soldats quan tornen a casa seva i l’impacte que provoquen a les seves famílies.

Per fer-ho, el mateix compositor explica que ha buscat “transmetre una sensació mixta de melancolia, companyerisme, confusió i esperança amb l’objectiu d’acostar al públic a la situació psicològica d’un soldat veterà, la ment del qual mai va tornar a ser la mateixa després de tornar de la guerra”. “Seran les pròpies veus del cor les que qüestionin si el soldat realment ha tornat o està en “un altre lloc”, avança.

En paral·lel, Fernández-Barrero també destaca que la música que ha fet servir per The Soldier’s Return “fusiona tècniques presents en la música de cinema amb un llenguatge contemporani i operístic“. A més, emfatitza que “el grup instrumental -el mateix utilitzat per Stravinski a La Història d’un Soldat– representa els sorolls innats d’una guerra, com ara els helicòpters, els avions, les metralladores, les bombes, o fins i tot, els sorolls de la ràdio. Tot això integrat en una partitura lírica que permet que l’acció a l’escenari navegui entre tenses atmosferes militars, les quals contrasten amb escenaris casolans més resguardats”.

L’elenc escollit estrà format pel baríton Ian Priestley (L’home), la mezzosoprano Katherine Aitken (La dona), el tenor Austin Gunn (Veu 1) i el baríton baix Andri Björn Róbertsson (Veu 2). Al final, cal tenir en compte que The Soldier’s Return és una al·legoria als sentiments, una crida a la sensibilitat. Una obra que la companyia britànica encarrega a Marcos Fernández-Barrero, després de l’èxit que ha recollit la seva anterior òpera MIRACLE!, estrenada en 2015 i guardonada amb diversos premis de cultura de Regne Unit.

El compositor andreuenc, Marcos Fernandez-Barrero // CEDIDA

Per últim, recordar que Marcos Fernández-Barrero va començar la seva carrera com a pianista i compositor a l’Escola Municipal de Música de Sant Andreu amb la mestra Montserrat Jorba. Uns inicis que van marcar una trajectòria plena de premis internacionals, entre els quals destaca l’IX Premi AEOS – Fundació BBVA, pel qual es va convertir en el compositor viu més programat per les simfòniques d’Espanya entre 2018 i 2020.

A banda, destacar que la seva obra ha fet la volta al món de la mà de simfòniques com la Filharmònica d’Holanda, l’Orquestra Nacional de Malta, la Britten Sinfonia, la Sydney Contemporary Orchestra, l’Orquestra d’RTVE, la Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, l’Orquestra del Principat d’Astúries o la Simfònica de Galícia. Actualment compagina el seu treball com a professor en el Conservatori de Barcelona amb la creació i composició d’obres per a diferents empreses i companyies musicals.

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Andreuencs

Vés a dalt