El diari independent de Sant Andreu de Palomar

Colau vol portar el tramvia fins Sant Andreu

Societat

Aposta en ferm pel transport públic. El Departament d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona treballa en un avantprojecte per dur el tramvia fins Sant Andreu de Palomar. Així ho constata la documentació a la qual ha tingut accés L’Exprés de Sant Andreu, on es recull la voluntat del Govern de l’alcaldessa Ada Colau d’expandir la xarxa de tramvia per tota la ciutat. Segons aquests informes preliminars, el tramvia entraria al nucli urbà a través del carrer Gran de la Sagrera i arribaria fins al sector de la comissaria dels Mossos d’Esquadra de les Casernes.

 

“La voluntat de Barcelona és ampliar el servei de tramvia a diferents sectors de la ciutat i prestar servei més enllà de la Diagonal i el tram baix de la Meridiana”, subratlla la documentació. La idea seria recuperar les antigues línies que tenia aquest mode de transport al pla de Barcelona. En el cas de Sant Andreu, es posaria en marxa un traçat que diferiria de la primera línia del ‘tramvia de foc’, la qual connectava l’antic municipi amb la plaça de Catalunya des de 1877. Una línia, per cert, desmantellada l’any 1967 per afavorir al cotxe privat, quan ja prestava servei mitjançant els troleibusos.

La proposta de recorregut que pren més força entre els enginyers és la de començar a construir noves vies en superfície des de la plaça de les Glòries, fer-les discórrer per la Meridiana, baixar el carrer de Mallorca fins al carrer del Clot, enllaçar amb Gran de la Sagrera (on hi hauria un intercanviador amb la futura estació de La Sagrera Ala Velocitat), i, un cop les vies arribessin a la confluència amb la rambla de l’Onze de Setembre el tramvia es desviaria fins Josep Soldevila per tal de seguir direcció Doctor Balari i Jovany, Cinca i s’incorporaria a Torras i Bages a l’alçada de la plaça de Can Fabra. Ja en el seu tram final, el ramal seguiria tot recte fins a arribar a l’alçada de la comissaria dels Mossos d’Esquadra, on es construirien unes cotxeres on avui hi ha els solars dels la Hermandad de Antiguos Caballeros Legionarios de Barcelona.

D’aquesta manera les obres permetrien reurbanitzar i eliminar tot el trànsit dels carrers Gran de la Sagrera, rambla de l’Onze de Setembre, Josep Soldevila i dos trams petits de Cinca i Balari i Jovany, amb un disseny urbanístic similar a la que existeix al carrer de Wellington. En el cas del passeig de Torras i Bages, es contempla deixar un carril de cotxes per sentit a la zona central, i s’instal·larien dos nous carrils bici segregats. Pel que fa a les vies, aquestes s’ubicarien just a tocar de les voreres del passeig amb la seva habitual catifa de gespa. Per últim, el traçat també serviria per revitalitzar tot el sector de les Casernes, on es crearia un espai expositiu i de divulgació del transport públic a la ciutat, on s’exhibirien els antics models que TMB conserva a les cotxeres del triangle ferroviari.

Imatge dels primers tramvies de Barcelona al Clot y San Andrés // AUTOR DESCONEGUT

Un sistema d’energia inèdit

Ja de forma menys definida, l’avantprojecte també apunta a la possibilitat que els vehicles que es posin en marxa en aquesta línia siguin els mateixos que ja operen a la ciutat, però amb una particularitat: que la font d’energia solar sigui made in Sant Andreu. La intenció del consistori seria instal·lar plaques solars a totes les cobertes dels edificis que hi hagi a banda i banda de les vies, per tal proporcionar un plus d’energia als vehicles. Una instal·lació que no només alimentaria aquest nou transport públic, sinó que també serviria per enllumenar els carrers i, si es generés excedent, proporcionar energia gratuïta a les comunitats de veïns que acollissin les esmentades plaques solars.

Si bé el projecte encara està en fase embrionària, l’Ajuntament de Barcelona té previst accelerar tota la planificació per poder aprofitar els fons Next Generation que ha posat en marxa la Unió Europea. Una qüestió que aniria vinculada a l’Agenda 2030, la potenciació efectiva del transport públic i l’aposta en ferm pel tramvia com a mitjà de transport sostenible, després que el consistori hagi adjudicat ja els primers treballs per connectar el tramvia per la Diagonal.

Fotografia | El tramvia al seu pas pel carrer de Wellington // TRAM Barcelona

Nota: Feliç dia dels Sants Innocents.

3 Comentaris

  1. Sense visos de que el projecte de la estació de l’Ave i el seu entorn acabin en molts anys, amb l’obra de la línia 9 del metro aturada, amb un barri brut i descuidat, si us plau no enmerdin més la Sagrera i Sant Andreu amb projectes absurds, innecessaris i costosos. I, de pas, el experiments com el porta a porta facin-los al Passeig de Gràcia.

    • Ya lo que nos faltaba. El tranvía hace ruido y molesta a los vecinos en su descanso. Ya hay una línea de metro que va bajo tierra y ¿Quieren hacer un tranvía en superficie que haga el mismo trayecto????

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt