El diari independent de Sant Andreu de Palomar

La reforma de la Meridiana fins a Fabra i Puig començarà l’any vinent

Societat

Després de finalitzar la reurbanització de la Meridiana entre Navas de Tolosa-Josep Estivill fins a Felip II, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que a principis de 2025 començaran les obres fins a Fabra i Puig. Una reforma que implicarà donar continuïtat a la fisonomia de la nova avinguda: dos carrils per a vehicles i un per bus a cada sentit, un carril bici bidireccional central, voreres més amples i més arbrat i parterres.

 

Segons avança el consistori, el Govern municipal està tirant endavant els tràmits per executar en aquest mandat la renovació del tram que va de Felip II i Fabra i Puig. En els propers dies es publicarà la licitació de les obres al Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE), per tal que les obres comencin el primer trimestre de 2025. Tindran una durada d’uns 18 mesos i suposaran una inversió d’uns 26 milions d’euros.

En coherència amb la resta d’avinguda renovada, la secció principal també tindrà dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, les bicicletes disposaran d’un carril bici central segregat, s’incorporarà vegetació a les voreres i hi haurà més arbrat: es plantaran 230 arbres nous i n’hi haurà 720 en total. A la vegada, hi haurà uns 7.200 m² de parterres més.

A diferència de la resta de la Meridiana, en aquest nou tram d’actuació hi haurà dos àmbits amb característiques diferents: el node Sagrera de transversalitat i el node intermodal de transports de la Sagrera. El node Sagrera de transversalitat abastarà l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa, i serà molt similar al que s’ha creat a Navas. Hi haurà un espai central ampli per als vianants i el carril bici se situarà a banda i banda i serà unidireccional. També es milloraran els jardins de Pilar López de Ayala, on els jocs infantils passaran a ser accessibles, i també l’eixamplament de la Meridiana entre els carrers d’Antilles i Pegàs, amb més vegetació i espais verds de qualitat a tots dos espais. En aquest àmbit es faran dos passos de vianants nous, i en total n’hi passarà a haver quatre.

Pel que fa al nou espai d’intermodalitat per millorar la connexió amb transport públic de la zona, l’actuació servirà per posar ordre a l’actual sèrie de parades de busos urbans i interurbans que desemboquen a l’actual carril bici. El nou espai entre Felip II i Garcilaso permetrà que els busos interurbans encotxin i desencotxin amb comoditat i sense interrompre el pas de la resta de busos urbans, asseguren des de l’administració local. Així, per ordenar l’encotxament s’habilitaran dos carrils bus (més els dos carrils de circulació) en sentit sortida de la ciutat, de manera que podran aturar-s’hi entre set i vuit busos (urbans i interurbans). La mesura se sumarà al gir ja fet a l’altura del carrer d’Espronceda.

Per augmentar la connectivitat i facilitar l’arribada a l’espai d’intermodalitat es crearà un pas de vianants al carrer d’Honduras, i també un altre a l’altura del carrer de Martí Molins, un dels eixos cívics més importants del barri de la Sagrera que connecta amb la plaça de Masadas. A més, se’n preveu un altre al tram Pegàs-Dublín i un altre al carrer de la Jota. En total, s’augmenten els passos de vianants de l’àmbit dels nou actuals a 15.

Abans de començar les obres caldrà dur a terme una actuació prèvia per desviar el carril bici actual i evitar que les bicicletes acabin utilitzant les voreres mentre duri la reforma. Així, s’implementarà un carril bici que complementarà la xarxa actual. Serà bidireccional i anirà pel carrer de Concepció Arenal, entre el passeig de Fabra i Puig i Felip II.

Les actuacions fetes fins ara a la Meridiana ja han permès reduir el trànsit en uns 19.400 vehicles diaris. Abans de la pandèmia (2016-2019) hi passaven entre 60.000 i 64.000 cotxes cada dia, i el març passat n’hi van circular uns 44.600. Tot plegat, per la intervenció que en el seu conjunt abastarà 2,87 km de l’avinguda i fins a 163.300 m² de superfície renovada. La inversió total en tots els trams haurà sigut d’uns 55,8 milions d’euros, dels quals una part provenen dels fons Next Generation.

Fotografia | Recreació virtual de la nova Meridiana // Ajuntament de Barcelona

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt