Els membres del Centre Cívic de Sant Andreu, la SCE La Lira i el CMCPSA Can Galta Cremat, se sumaran aquest divendres al Park(ing) Day Barcelona. En el cas de Sant Andreu de Palomar, la iniciativa suposarà l’ocupació de diverses places d’aparcament davant del número 111 del carrer Gran de Sant Andreu (just davant del centre cívic), per tal d’exigir més verd, més espais de joc i més espai per a vianants.
Tal com han assenyalat les entitats que organitzen el Park(ing) Day Barcelona, l’Espai Ambiental Cooperativa i l’ISGLOBAL, per complir els seus objectius és necessari reduir els cotxes, les seves emissions i la contaminació que genera la ciutat. Per aquesta raó, i de manera simbòlica, la jornada ocuparà els aparcaments que habitualment fan servir els cotxes i els destinarà a activitats lúdiques. En el cas de Sant Andreu, les tres entitats ja han programat entre les 17 i les 19 hores de divendres un taller de pintura ”lliure de fums” i activitats relacionades amb la lectura de contes, la fabricació de màscares o la celebració de jocs, entre d’altres.
La iniciativa va sorgir a San Francisco el 2005, i, des d’aleshores, diferents ciutats de tot el món s’han sumat. Aquest any, a Barcelona, entitats ambientals, ecologistes, d’arquitectura, artístiques, educatives, de salut i socials donaran una nova funció més creativa, lúdica i participativa a un espai habitualment ocupat per un vehicle privat. En alguns casos, amb activitats que s’allargaran tot el dia, com ara la jornada que han preparat l’Escola 30 Passos de la Sagrera.
En el cas de l’àrea metropolitana, la proporció de l’espai públic destinat als vianants és del 43%, mentre que el 57% s’ha destinat a espai per a vehicles, critiquen. Un percentatge al qual cal sumar l’espai que prenen als vianants activitats com les terrasses o les motocicletes estacionades. “Aquesta desproporció és causada en part per la important quantitat d’espai que usen els cotxes en comparació amb altres models de transport: un cotxe ocupa al voltant de deu metres quadrats, mentre que una bici, un usuari de bus o un vianant ocupa menys d’un metre quadrat“, afegeixen. Davant d’aquesta circumstància, insisteixen en la necessitat de “reduir l’espai concedit al transport privat en favor del foment d’altres models de transport més sostenibles”.
Els eskocells, una altra opció de crear verd urbà
En el mateix punt on aquest divendres se celebraran les activitats del Park(ing) Day a Sant Andreu, hi coexisteix un eskocell del qual se n’encarrega des de fa mesos una família de Sant Andreu. Aquest es tracta d’un petit jardí que busca dotar de més verd al carrer Gran de Sant Andreu i que, a la vegada, serveix d’eina educativa per als infants.
Si bé la idea dels eskocells és “enverdir l’entorn aprofitant tots els espais públics per posar-hi plantes”, el petit jardí que hi ha als peus del Centre Cívic de Sant Andreu no ha fet més que patir desperfectes. Tal com ha denunciat el pare de la família en una piulada a X (abans Twitter), José Luís Muñoz, l’eskocell ja han hagut de reparar-lo més d’una quinzena de vegades des que se’n van fer càrrec. Tot plegat, per culpa “dels cotxes i camions que els hi agrada aparcar a sobre (malgrat estar prohibit)”, ha criticat a la xarxa social.
He perdut el compte 15/16 de les vegades que hem hagut de reparar la tanca del nostre @eskocells per què els cotxes i camions els hi agrada aparcar a sobre (malgrat estar prohibit) O parar-hi.
Ja ho diu el poeta
'Viure és provar-ho infinites vegades'.
Hem afegit plantes també 😊 pic.twitter.com/1Gxm40eA7j— José Luis Muñoz Díaz (@JoseLuisSTAP) September 9, 2023
Fotografia | Park(ing) Day al carrer Gran de Sant Andreu, l’any 2021 // ORGANITZACIÓ