Les obres de remodelació de la Riera de Sant Andreu que començaran aquesta tardor podrien fer aflorar nous refugis antiaeris de la Guerra Civil. Així ho recull la documentació tècnica del projecte que ha elaborat el Servei d’Arqueologia de Barcelona i que ha avançat El Periódico. Segons els professionals municipals, és molt plausible trobar restes patrimonials a la zona en la qual es desenvoluparan les obres i, fins i tot, s’han reservat gairebé tres mesos al calendari per si s’haguessin de fer prospeccions.
Davant d’aquesta circumstància, es preveu que els treballs de pacificació del carrer es duguin a terme amb els arqueòlegs a peu d’obra de forma constant. La raó: es podrien localitzar entre dues i tres entrades de refugis, cadascuna amb una profunditat de fins a 10 metres.
Cal tenir en compte que a la zona hi ha registrats fins a quatre refugis: al carrer Rubén Darío, 53 (el número 6424) i, al sector del 15-19 del mateix carrer, hi havia el refugi 6455 (un refugi en mina per a 30 persones). Ben a prop també hi ha el del carrer d’Ignasi Iglesias (10606) i un segon a l’alçada dels números 62-64 (batejat amb el nom de refugi 4587, on podien resguardar-se fins a 150 persones).
D’aquests refugis, amb el que més hauran de vigilar els operaris és el 6455, ja que podria tenir una entrada a la cruïlla amb Riera de Sant Andreu. El 4587, tot i estar fora del tram, podria tenir galeries que arribin fins a la zona on es faran les obres. Al final, s’ha de tenir en compte que la documentació que disposen els tècnics es basa en llistats de 1937 i 1938 i no inclou plànols precisos. A més, com els refugis es ramificaven pel subsòl, es podrien trobar accessos no registrats.
En total, el pressupost de les obres inclou 327.643,80 euros per a les tasques arqueològiques, com inspeccions i documentació que es puguin dur a terme. El conjunt de l’obra a Riera de Sant Andreu suposarà una inversió d’1,3 milions d’euros i comportarà la renovació del paviment (seguirà el mateix disseny que el de la plaça de la Pomera), la creació d’una plataforma única amb prioritat per als vianants (zona 30 km/h) i la millora de l’enllumenat i el drenatge. Aquesta obra és un dels projectes que més veïns van votar als darrers pressupostos participatius de l’Ajuntament de Barcelona.
Fotografia | Imatge del refugi antiaeri de la Torre de la Sagrera, el darrer que s’ha obert al públic al districte // Ajuntament de Barcelona