El diari independent de Sant Andreu de Palomar

Les entitats reclamen un Pla de Mobilitat sostenible amb veu veïnal

Societat

Les associacions veïnals de Sant Andreu han lliurat un informe exhaustiu a la regidoria del districte, Marta Villanueva, per contribuir a l’elaboració del nou Pla de Mobilitat. L’objectiu: transformar el model actual i abordar els “greus problemes estructurals” que arrossega el districte, assenyalen. Aquest document, impulsat per la Coordinadora de la FAVB, reflecteix la voluntat del veïnat de ser part activa en un procés que consideren clau per millorar la qualitat de vida, reduir la contaminació i combatre la sinistralitat viària. Entre la desena d’entitats que han redactat el pla, hi ha l’AVV de Sant Andreu de Palomar i l’AV Sant Andreu Nord – Tramuntana.

 

Segons expliquen, el districte de Sant Andreu pateix problemes crònics derivats de la seva posició geogràfica, que el converteix en una drecera per accedir al centre de Barcelona. Un fet que, consideren, genera una pressió desproporcionada de trànsit, amb col·lapses viaris, accidents, contaminació atmosfèrica i un impacte directe en la salut dels veïns. A aquestes qüestions hi sumen el deficient servei de Rodalies, amb retards i insatisfacció entre els usuaris, fet que afavoreix l’ús del vehicle privat i agreuja la congestió.

L’informe proposa un canvi de model cap a una mobilitat sostenible, amb el transport públic com a eix central. Les associacions reclamen una major inversió en metro, tramvia i autobusos, així com el foment de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal (VMP). Sota el sue punt de vista, aquestes alternatives han de ser prioritàries per reduir la dependència del vehicle privat contaminant i millorar la qualitat de l’aire. El document també defensa una distribució equitativa de les externalitats negatives del trànsit, prioritzant vials amples per absorbir el flux de vehicles i protegint els conjunts històrics i eixos comercials de la saturació.

Entre els eixos estratègics destacats hi ha la reforma de l’avinguda Meridiana, que inclou l’enderrocament del mur divisor, la conversió en un eix cívic per a vianants i transport públic, i una reducció del 50% del trànsit rodat. En aquest sentit, les entitats veuen amb escepticisme la voluntat real de l’executiu municipal a l’hora de reurbanitzar l’avinguda més enllà de Fabra i Puig, motiu pel han sol·licitat una reunió urgent amb la tinenta d’alcaldia, Laia Bonet.

L’Estació de la Sagrera és un dels altres eixos clau que les associacions observen com “una oportunitat per millorar la connectivitat”. En paral·lel, l’eix històric Gran de la Sagrera–Sant Andreu–Carretera de Ribes i la via Concepció Arenal/Bartrina també són observats com a pilars on intervenir si realment es vol pacificar el trànsit, incorporar zones verdes i fomentar la cohesió entre barris.

L’informe inclou demandes específiques per al transport públic, com la millora de la xarxa octogonal de busos amb prioritat semafòrica, la creació d’una nova línia de bus per la Meridiana, l’augment de freqüència dels busos de barri i la millora de línies com la 133, H4 i H8. També es reclama una millor connectivitat amb districtes veïns com Sant Martí i Nou Barris, i l’eliminació de l’estació encoberta de busos interurbans a La Sagrera-Meridiana, proposant alternatives com l’Estació del Nord o Fabra i Puig. Pel que fa al metro, es demana l’execució del PDI 2020-2030, amb projectes com l’ampliació de la L3 fins a Rodalies de Sant Adrià i una nova parada a La Mercedes per la L9/10.

La mobilitat a peu també és una prioritat, ja que molts desplaçaments al districte es fan caminant, però les voreres sovint estan obstruïdes per motocicletes o no són accessibles. Les associacions proposen fer complir les ordenances municipals, potenciar l’aparcament de motos a la calçada i realitzar auditories d’accessibilitat per millorar la seguretat viària. Per últim, en el cas concret de Sant Andreu de Palomar, l’informe identifica el fet que carrers com Gran de Sant Andreu, Rambla Onze de Setembre o Santa Coloma pateixen excés de trànsit i manca d’accessibilitat.

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt