El diari independent de Sant Andreu de Palomar

El carrer Gran de Sant Andreu tornarà a ser dels veïns

Societat

Compte enrere. Després que l’Ajuntament de Barcelona hagi tret a licitació les obres, la pacificació del carrer Gran ja no té marxa enrere. En total, el consistori invertirà prop de cinc milions d’euros en l’obra pública més transcendental pel nucli urbà, la qual canviarà el caràcter vital de Sant Andreu. 850 metres entre Joan Torras i la Rambla de Fabra i Puig que tornaran a ser dels veïns i veïnes.

 

En aquest sentit, cal destacar que la fisonomia del nou carrer Gran s’ha escrit sobre el paper al voltant de les taules de participació ciutadana. Han sigut el mateix veïnat el que ha decidit, per exemple, que la plataforma única no diferenciï per on han de passar els vianants i el trànsit rodat (el qual estarà restringit a l’accés als pàrquings, serveis i la càrrega i descàrrega, com ja succeeix per exemple al Portal de l’Àngel).

Les obres no només se centraran en el carrer Gran, sinó que també abraçaran altres espais de l’espai urbà, com la zona per als vianants entre els carrers de la Riera de Sant Andreu i Rubén Dario, o els carrers perpendiculars com Malats fins la plaça d’Orfila. En total, es reurbanitzaràn més de 15.000 metres quadrats, als quals se’ls dotarà de nova vegetació, se’ls millorarà el drenatge i se’ls dotarà de nou mobiliari urbà. Tal com assenyalen els redactors del projecte executiu, la intenció és que “el nou carrer Gran de Sant Andreu esdevingui una via cívica de gran qualitat urbana“.

S’ha de destacar que la reforma de l’eix vertebral del casc antic no és una obra qualsevol pel seu propi caràcter històric. Els seus usos han anat variant al llarg de la història. Si bé originàriament va ser un camí romà a Barcelona, amb els segles va acabar desplaçant la seva servitud viària a altres vies de nova creació, com el passeig de Torras i Bages o la Meridiana.

Si més no, els experts assenyalen que la circulació actual que suporta l’espina dorsal de Sant Andreu encara dificulta les relacions socials i comunitàries al llarg d’aquest eix, el qual en el seu punt més estret només compta amb 8,80 metres de pas (dels quals 3,5 metres són d’ús exclusiu per a vehicles).

Davant d’aquestes circumstàncies, els arquitectes que han elaborat el projecte han destacat “la necessitat de reforçar l’esperit identitari de la població entorn al seu eix històric” i dur a terme l’obra d’una determinada manera que també permeti “afavorir el comerç de proximitat“. Objectius que cerquen d’assolir mitjançant la verdificació del carrer i les restriccions rodades, “canviant fonamentalment la relació del ciutadà amb l’espai públic”.

En aquest sentit, fins i tot els urbanistes valoren que l’actual posició dels arbres “no és la més adequada segons els criteris actuals”, tot i que consideren que “és un valor a no perdre”. “Cal buscar l’equilibri entre mantenir l’arbrat existent i resoldre les problemàtiques que han originat, bàsicament a nivell d’afectacions en els paviments”, valoren. Per aquest motiu, dels 253 arbres actuals, se’n retiraran una vintena i es plantaran una desena de nous. L’aposta, a més, contempla la plantació de 1.228 arbustos i més de 400 metres quadrats de parterres.

Respecte a la durada de les orbes, aquestes es preveu que s’allarguin durant un any. L’inici dels treballs està previst pel primer trimestre del 2018.

Fotografia | Imatges cedides per BIMSA

3 Comentaris

  1. I sDe pas podrian possar escales mecanicas a la estacióde metro a Sant Adreu ,estat. 4dias que no ha funcionat el ascensor i la gent gran i gent que anat amb cotxets de nen petit no podian puijar ni baixar ,i no digueu que no es pot ,perque la estacio de fabra i puig ja un tram de 4escales i estant posades ,per favor les teniu que posar

  2. Està moooolt bé. Una llàstima que, amb el mercat provisional, els que vivim a la zona del mercat vell i rodalies haguem de fer la volta des de Torres i Bages per Fabra i Puig,… Sang suor i llàgrimes.

Deixa un comentari

El teu correu no es publicarà.

*

Últimes notícies de Societat

Vés a dalt